Dagsutflykt (edit. film längst ner i inlägget)

Tanken var att vi skulle gå upp innan tuppen runt 05:00 för att sedan åka till en utkiksplats, belägen ca 650m över havet. Så blev inte fallet, jag (Ludwig) vaknade kl 8 när Adams klocka ringde (rang) för 3e gången. Istället satte vi oss på mopparna och drog till ett vattenfall där det bjöds på både bad och en otroligt fin syn. Denna gång avsevärt mer vattenfall än igår. Riktigt häftigt måste jag säga, jag som inte hunnit med så mycket.

Påväg hem från vattenfallet försökte vi hitta till ett av många "Buffalo Fighting Stadium" som finns utspridda på ön, men det är tydligen inte säsong förren i December :( , så vi körde vidare, tillbaka till vårat guesthouse. Väl framme så kände vi alla att ett dopp i havet skulle sitta som en fläskläpp och vi alla skyndade oss att byta om och gick ner till havet där vi alla vart som små barn när vi lekte med dem halvstora vågorna. Efter ca en timmes lek så kände vi alla att det räckte och vi tog oss tillbaka till guesthouset. På vägen hem hann vi med att köpa lite snacks och ett par kalla för intag på rummet tillsammans med en god bok!

Påväg till vattenfallet stannade vi och tittade på den underbara utsikten

Innan vattenfallet hade dem både lejon, tigrar och leoparder som man kunde stanna och klappa.

De där ögonen är inte att leka med

En riktigt stabil bro för att ta sig till vattenfallet

Vackert

The number #1 fantastic 4

Mesch är kanske lite väl äventyrlig ibland men vad gör man inte för ett bra kort

Koh Samui

Fantastic Four

Nu befinner vi oss alla på The Wave, ett guesthouse som ligger i Chaweng på den östra delen av Koh Samui.
Första dagen kickade vi igång en välkomstfest som inte slutade fören sent in på morgondagen, ändå stog vi här ovanför vid halv 1 på dagen, redo för att äventyra.

Eftersom internetet tillsammans med datorn vi använder  inte fungerar optimalt så får ni vänta ända tills imorgon med bild och filmmaterial.  Håll ut!

Ludwig har anlänt!

Hej! Ny skribent här, eller "ludwig in tha house" som man skulle säga om jag var en eftertraktad DJ och det här var en populär dansklubb. Nu är så inte fallet utan dansklubben är en ganska sketen tågstation i centrala Bangkok, och även om den eftertraktade DJ'n faktiskt råkar vara eftertraktad (av sina medresenärer, inte dansande galnigar) så är han faktiskt inte en DJ!

Utanför på gatan är det upplyst, ljudligt och luften stinker av avgaser, fetter från de lokala matstånden och gud vad mer.

Skiftet har precis paserat 30-timmarstrecket och efter några bärs befinner jag mig i ett härligt komaliknande tillstånd. Trots detta mår jag hur bra som helst. Jag är glad, upprymd och lättad över att "finnandet" av mina medresenärer gick sa pass smidigt som det faktiskt gick!

Nu är det bara resten kvar. Vi väntar på en nattbuss som ska ta oss till Surat Thani, sedan vidare till Koh Samui.

Vi hörs om ett par timmar :)

Ludwig Jernberg

Så var dagen kommen, Ludde är just nu i skrivande stund 30 minuter från Bankoks flygplats och vi har just vaknat upp i Hanoi. Vi tänkte dra till med en beskrivning av vår vän; Ludde är 22 år och bor, precis som sin bror, i Rimbo hemma hos sin kära familj.

Han försörjer sig genom att jobba på St Judes Medical där han trivs väldigt bra. På fritiden gymmar och umgås han med vänner men skulle han få bestämma helt själv så skulle nog vännerna bo i hans dator.

I somras hade Ludde ingen semester alls och har därför slitit på fram tills denna dag, dagen då han äntligen kan koppla av.

Den nedstigande drakens bukt

Hemma efter en minst sagt intressant tur i Ha Long Bay! Bussen kom vid åttatiden för att hämta upp alla äventyrslystna, vid 9 var alla upphämtade och bussfärden tog fart mot drakarnas rike.

Dessförinnan hade vi alla tre konstaterat att vädret verkligen inte var på vår sida men att humöret var på topp.

Vi anlände runt ett och då var vi alla nästintill utsvultna och då passar ju en buffé alldeles utmärkt. Vi fick smaka på fried squid, fried tofu, vegetables, shellfish mm. När alla var hyfsat mätta var det dags att bege sig mot grottan.

Eftersom vi visste att öl skulle vara "dyrt" på båten hade vi köpt med oss ett gäng innan vi for iväg, detta skulle senare visa sig vara bland det bästa vi gjort på länge, även fast Mesch behövde mer när det vankades fest.

Grottan som ger vibbar från mellanstadiediscot var häftig, förutom det där med discot (se bilder), det var helt fantastiskt att se hur grottan inuti bildade dessa formationer av istappar och alla möjliga konstiga skepnader. Dock är hela stället lite överturistat, det känns lite tillgjort när man går där inne på deras nyfixade golv som dem byggt bara för oss turister, det hade varit roligare om det var mer orört. Efter grottan var det dags för lite Tiger Beer och det hade vi ju så fint ordnat till oss själva.

Lite senare var vi framme vid viken där alla båtar lägger till när det är dags för middag och senare sovdags. Vi åt en god middag på båten och därefter tog Mesch initiativet till fisket, det blev dock inge napp men vi var glada ändå. Upp i hytten för lite förstärkning, alla blev ganska trötta men då var åter Mesch på hugget och gick iväg till baren för att beställa mer att dricka. Efter en kort stund satt han nere vid maskinrummet och drack vodka och åt kvällsmat med personalen, då kunde inte Adam vara sämre så han anslöt sig till gruppen. Kvällen blev inte jättelång men ack så trevligt att sitta och prata med lokalfolket.

Dagen därpå var det dags att paddla kajak, vi vaknade självklart till ett smattrande på rutan vilket var en besvikelse men beslutade att köra på ändå. På med badshortsen, och av med allt annat eftersom vi varit smarta nog att skippa allt som hette regnskydd. Adam och Mesch padddlade på som sjutton för att hålla igång värmen medan Joel satt inne och kikade från båten.

Det kändes nästan overkligt att paddla omkring där, vetandes att det en gång i tiden funnits pirater som gömt sig där när de tidigare plundrat ett skepp. Det var så att förr i tiden höll piraterna till i området, när båtar från bla Kina passerade kunde piraterna lätt ta över skeppet och plundra allt som fanns av värde, därefter snabbt försvinna in bland bergen. Det var verkligen en häftig syn. Efter kajakturen var det dags att bege sig hemåt, alla var trötta och vädret gjorde sitt för att dämpa den häftiga utsikten, en lunchbuffé hade dukats upp och när vi var klara med den var vi framme vid hamnen igen.

Påväg till båten som ska ta oss runt i Ha Long Bay

Lite smånervösa för vad som komma skall

Våtservett för att torka ansiktet

En halvbra stillbildsfilm på hur det såg ut

Riktiga grottmänniskor, visst?

Fint belyst grottvägg

Joel gömmer sig lite i grottan

Påväg tillbaka till båten

Såhär varmt var det ute

Våran båt

När det vankas fest

och när det vankades fiske

Det var Ha Long Bay, något man sent kommer glömma trots det dåliga vädret.

Det sägs att det var krig mellan Vietnam och Kina, då en dag det flög ner en drake från himlen och hjälpte vietnameserna vinna kriget, draken viftade med sin svans och skapade Ha Long Bay och ville sedan inte återvända till himlen utan stannade i just Ha Long Bay. Draken ska även bringa lycka till folket.

Ho Chi Minh Mausoleum Complex

Nu har varit i Hanoi sen i fredags, här har vi spenderat dagarna genom att promenera runt i staden och låta sig gå vilsen timme efter timme. Det är fin stad, dock väldigt trafikerad vilket kan kännas jobbigt då man i mellanåt vill ha lite lugn och ro. Shoppingen här  i Hanoi är bra, det finns inte alls lika mycket skräddare som i Hoi An men letar man lite går det alltid att fina (tyvärr :P ), sen finns det massa piratkopior på levis, prada, gucci osv.

Vi har som vanligt hittat vårat "favoritställe" även i denna stad, nu heter den Rockabilly, en riktigt mysig restaurang/bar som bla serverar deras lokala rätt Cha Ca som är en mini-buffé där man rullar ihop lite gott och blandat (fisk, lök, morötter, jordnötter m.m.) till en supersmarrig springroll.

Utöver allt har vi besökt Ho Chi Minh Mausoleum Complex, den plats där Ho Chi Minh läste upp Declaration of Independence.

Imorgon har vi bokat in oss på en tur till Ha Long Bay, efter att ha läst ett antal informationsblad, blogginlägg och dylikt så tog vi det dyraste alternativet, 2 dagar och 1 natt för 45 dollar i var.

Här har ni lite bilder från dagarna som gått

På Rockabilly

Mesch med hans chicken curry med cashew

Adam och hans fried egg nudles och såklart kyckling

Lite proviant påväg till Mausoleet

Ho Chi Minh Mausoleum

Här tar vi arga leken till nya höjder

Vi har hunnit med att äta suverän gatumat också

Såhär kan det se ut en dag innan jobbet

Avsluta dagen med en 4,50:- öl

Näst största staden, Tonkin

Nu ligger vi alla halvsovandes på vårt guesthouse, Minh Toán Hotel heter det, Joel har gått och blivit småsjuk och det kan man ju förstå så mycket nya bakterier som vi stöter på varje dag. Vi är föresten i Hanoi (ett äldre namn är Tonkin), Vietnams huvudstad, vi tog bussen från Hoi An i torsdags där vi för övrigt spenderade alldeles för mycket tid (pengar), bussresan tog ca 20 timmar och vi var alla inte helt utvilade så det kom och bli en lugn dag.

Vi tog in på "första bästa" hotell som vi blivit rekomenderade att ta, rummet kostade 15$ vilket vi tyckte var lite dyrt men efter att fått reda på att det ingick frukost och att vi även fick den nu om vi så ville så tackade vi gladeligen ja ändå.

Efter incheckning på "hotellet" så gick vi runt och kollade vad "Old Quarter" hade att erbjuda, det heter så där vi bor, och det som fanns var shopping, shopping och ännu mera shopping. Vi vill ju inte åka hem om 1 månad så vi får hålla lite hårdare i pengarna än vad vi gjort de senaste veckorna.

Joel & Mesch gick tillbaka till rummet och vilade medans jag (Adam) försökte få ut lite mer av staden, dock hittade jag inte heller så mycket mer än shopping och återigen shopping men jag tog mig i alla fall en promenad runt sjön som ligger en bit från vårt guesthouse.

Mer än så har vi inte gjort, om någon dag har vi tänkt boka utflykt till Halong Bay och kanske ta en titt på Pakse.

P.S Nu har vi inte Facebook, igen.

Vårat guesthouse

Lite av farten

En helhärlig farbror som var helgrym på att måla

Här gick det som på räls, skulle Allan ha sagt

Och här säljs det diverse grönsaker

En fin tavla på tork eller på moppar

Från sjövandringen

Och sist av allt, mitt i sjön Hoan Kiem Lake

Hoi An - Skräddarnas stad

Hej igen!
Vi är i Hoi An, en utav sydostasiens äldsta städer som är belägen vid Thu Bon River, 30 km söder om Danang. Staden har ca 75.000 invånare och stora delar av staden ser exakt ut som den gjorde för 200 år sedan, Hoi An Old Town finns även med på UNESCOS världsarvslista.

Så vad har vi gjort, vi har hyrt cyklar och tagit oss till den långa stranden, då vi inte var badsugna så vände vi snabbt om och cyklade vidare. Vi har inte varit iväg på något äventyr utan mest tagit det lugnt, läst böcker, promenerat i staden, pratat med skräddare (det finns över 200), och självklart sytt upp mer kläder. Inte nog med skräddare, det finns även fullt med skomakare i staden, var man kan designa sina egna skor.

Vi har ätit jättegod mat, bla det som syns på bilderna lite längre ned, vi har hällt i oss inte 1 men kanske 10 "Fresh Beer" som det kallas, en öl som bryggs på morgonen eller kvällen och sedan serveras på dagen, vi vet inte alkoholinnehållet men den går absolut att dricka och kostar lite under 1 krona.

Staden är supermysig, många bra restauranger och en promenad längs floden framåt kvällskvisten är att rekomendera.

Nha Trang och en snorkeltur

Hej hej bloogen! Igår var Adam och Mesch ute på en snorkeltur en bit utanför Nha Trangs 7km långa strand, Joel kunde tyvärr inte delta pga hans sår som inte har läkt helt än så han låg hemma och kurera sig framför tv/datorn.

Lite snabbfakta om Nha Trang:
Många säger att Nha Trang är den bästa turistorten i hela Vietnam då den erbjuder en livfull stad med bra shopping och många bra hotell, god mat nästan överallt och i allmänhet en rätt fin stad. Detta kombinerat med en 7 km lång strand och fantastiska öar som erbjuder alltifrån dykning till en lugn familjeutflykt.

Vi verkar ha haft sjukt tur med vädret också, de flesta dagarna, när vi har varit vid stranden och badat, har det sett ut som på bilderna ovan, och när vi ska göra någon utflykt som den ut till öknen så har det varit mer moln. Vi har inte behövt ta del av något konstant regn eller liknande utan verkar ha missat allt med ett par dagar.

Det fanns gott om fina fiskar men det var svårt att ta en bra bild när de sticker iväg så fort man kommer nära dem.

Nu vill vi börja dyka så man får vara med om lite mer häpnadsväckande upplevelser, kanske få syn på sin första rocka eller varför inte en haj. =) Vi ska i alla fall påbörja vårt dykarcertifikat om ca 2 veckor och detta gör vi i Koh Tao.

Ikväll åker vi vidare mot Hanoi och nästa stad är Hoi An.
Innan vi drar iväg har vi tänkt att åka över till Bamboo Island som man tar sig över via en linbana 40m ovanför havsytan, de säger det ska vara världens längsta linbanesystem men det vet vi ingenting om. På Bamboo Island finns det något som heter Vinpearl, en massa lyxhotell och spa resort samt en stor nöjespark som vi förmodligen kommer skippa, det ska bara bli häftigt att åka den långa linbanan och få en fantastisk vy över Nha Trang.

Ho Chi Minh City by video

Hur man tar sig över gatan i Ho Chi Minh City (Saigon)

Cu Chi Tunnels by video

Här kommer en liten film från när vi gick i tunnlarna i Ho Chi Minh.

Öken mitt i Mui Ne

Vi har inte berättat vart vi är men nu har vi bussat igen, vi tog oss från Saigon i tisdags och har nu varit här i Mui Ne i 2 dagar. Första dagen tog vi det väldigt lugnt, förutom att vi gick upp och sprang det första vi gjorde på morgonen :) Annars har vi bekantat oss med den lilla staden/byn vi bor i, vi bor precis vid stranden i ett guesthouse som även har egen pool vilket inte är fy skam. Mui Ne känns som Gran Canaria enligt Mesch och Mallorca enligt Adam, det är massa dyra hotell och en hel del ryssar, inte för att det kanske representerar det föregående men men.

Idag hyrde vi varsina moppar och drog iväg på en heldagstur mot sandöknen, värt att notera är att vi alla bar hjälm.
Det var helt sjukt häftigt faktiskt, mitt i ingentans dyker det upp en enda stor öken var man kan vandra i flera timmar. Ikväll ska vi boka vår nästa färd mot Hanoi som avgår någon gång imorgon.

Glömde nästan, förutom att spana in den häftiga öknen har vi även ridit på strudsar vilket var fantastiskt roligt att titta på. Självklart har vi det på film:

Utsikt från vår balkong

Påväg till sanden stannade vi och såg fiskebåtar

Kurragömma påväg till de vita sanddynerna

Fantastisk syn

Backlöpning i sand = jobbigt

Lite mer backlöpning

När vi gått en bit fick vi en idé

och det var inte att sträcka upp armarna i luften

utan att skriva SWEDEN så att alla som går förbi kan se

Till slut fick Mesch nog och sprang iväg upp på en kulle och därefter åkte vi hem.

Ho Chi Minh (Saigon)

Efter en 16 timmar lång bussresa från Sihanoukville anlände vi i Ho Chi Minh, även kallat Saigon, som för övrigt är Vietnams största stad samt tidigare huvudstad med ca 9 miljoner invånare som delar på ca 5 miljoner mopeder. I Ho Chi Minh City dör det mellan 100-150 personer i månaden och detta delvis pågrund av trafiken, det har därför blivit lag på att bära hjälm vilket inte Kambodja, Laos eller Thailand har.

Som ni har sett i en av våra youtubefilmer så är trafiken en enda oreda

Idag var vi och besökte Cu Chi Tunnels, ett otroligt stort underjordiskt tunnelsystem som ursprungligen sträckte sig ända från Ho Chi Minh City till den kambodjanska gränsen. Sydvietnams Nationella befrielsefront, FNL, använde dessa tunnlar för att ta kontrollen över ett stort landsbygdsområde omkring Saigon.

Tunnelsystemet användes ursprungligen som bas för de räder som befrielserörelsen utövade mot den franska kolonialmakten. Därefter följde vietnamkriget och då användes tunnlarna istället av FNL mot amerikanarna.

Tunnlarna möjliggjorde för Vietnameserna att göra räder mot de amerikanska trupperna på alla tänkbara och otänkbara ställen, också direkt i amerikanarnas s.k. "säkrade zoner". Amerikanarna led stora förluster pga av tunnlarna då de försökte säkra Cu Chi området så till slut så bombarderade amerikanerna hela området med ca 30 ton bomber. Området kom sedan att kallas för "järntriangeln" pga av den totala ödeläggelsen. Tunnlarna klarade sig trots detta bra och de kan därför besökas idag.

Man inledde byggandet 1948 och utbyggnationen pågick under 25 års tid. Totalt finns ca 250 kilometer tunnlar. På många områden finns stora underjordiska rum och gångar i flera våningar (som hus under marken).

Påväg till tunnlarna stannade vi till vid en stor galleria där vi fick se handgjorda tavlor och mycket annat som var fantastiskt fint.

Vår krigshjälte till guide

En riktig björnfälla

Ett gömställe

Klaostrofobi

Snackar lite skit med soldaterna

Det var helt klart en häftig upplevelse att få röra sig i deras tunnlar som tidigare använts som krigshjälpmedel.
Vi fick springa igenom en ca 100m lång tunnel, och detta gjordes med ca 90 graders böj så ni kan själva tänka er mjölksyran i benen.

Vi ska senare försöka lägga upp en film så ni får en uppfattning om hur det såg ut men tills dess så får ni använda er av eran fantasi.

Efter tunnlarna gick vi alla tillbaka till våra skräddare här i Saigon, vi satt dagen innan och designade, diskuterade tyg, mått, storlekar och pris i flera timmar. Det häftigaste är att allt blev klart på 1 dag.

Våra trevliga skräddare

Joel designade en blå tröja med en klassisk ficka på bröstet

Adam designade ett par byxor och en vinröd skjorta/jacka

Mesch designade sin egen träningströja

24:e December?

Tro inte att vi glömt bort er, snart är det jul och det innebär ju en massa julklappar så därför tänkte vi vara så snälla och skicka hem en massa klappar med det dyraste och snabbaste expressplanet som Vietnam kunde fixa fram.

Klappar för 5 000 000 (dong)

En av alla marknader

Du ska pruta på allt, låt de säga ett pris och gå sedan ner till 10% av det priset, om inte mer, därefter möts ni på någon lagom nivå. Innan du går in i en sk "fight" om priset så fundera ut innan vad du verkligen är villig att ge.

ZOO

Utöver detta har vi även hunnit med att gå på Zoo, vilket var väldigt roligt och framförallt prisvärt då vi betalade 12 000 dong (ca 4 svenska kr). Man fick en parkenzoo/skansen-känsla när man gick och kikade på alla djuren. =)

Riktigt trött

Här kan man tyvärr se vilken dålig respekt folk har för djur

P.S Vi har inte möjlighet att ta oss in på Facebook.

Båtutflykt i Sihanoukville

Sådär, nu är vi tillbaka till verkligheten, tillbaka till den härliga bussen.
De senaste dagarna har varit så sjukt avslappnande, som ni sett på bilderna har vi varit och kollat solnedgången vilket har hänt minst 3 gånger till. Vi har legat på stranden och dragit i oss fruitshake efter fruitshake, ätit frukt som aldrig förr och sen självklart, barbeque nere vid stranden när kvällen smyger sig på.

Utöver detta har vi faktiskt hyrt en privatbåt (som vi självklart inte körde själva) och dragit iväg på snorkeltur med två andra svenskar som vi träffat tidigare. Det var en riktigt härlig heldag ute på öppet vatten.

Vår härliga chaufför som envisade sig med att ha hjälm på sig.

Mesch var som fisken i vattnet

Adam var inte sämre han

Och inte heller Joel

De här fick man akta sig för

Sedan var det dags att ta tag i fisket (ursäkta ansiktet hade precis haft cyklop)

Den hemmagjorda "flaskmetspöt"

Härlig fångst

Sen blev alla sugna på att bada så då badade vi

Sedan åt vi en fantastisk fried rice med kyckling

Som avslutning på dagen så var vi och kikade på en smaskig solnedgång

Nu ligger vi på guesthouset och andas fortfarande ut efter en brakmiddag nere vid stranden, imorgon kväll bär det av mot Vietnam och Ho Chi Minh även kallat Saigon. Så nu lägger vi strandlivet bakom oss och ser fram emot nya tag i "Vietnam-tunnlarna".