Sungai Palas Boh Tea Estate

Kul att så många kommenterade förra inlägget och här kommer lite svar.

Vi börjar med Brenton
Tack! Och du har helt rätt när det gäller att få med branten på bild, det är skitsvårt.
Elitform vet jag inte riktigt, eller ja kanske efter Kinabalu.

Liselotte:
Vi sparar självklart alla bilder och vi kommer förmodligen göra en säkerhetskopia på de vi tagit hittills och skicka med Ludde hem. Ja det var kallt, delvis därför vi åkte tillbaka till Kuala Lumpur.

Mats:
Det blev lite tungt för oss alla, bara Ludde som vågade visa det. Kul att du gillar bilderna och bloggen :)
Hmm okej vi skippar väl Kinabalu om du säger, eller vänta NEJ!

Snuttjulles mamma aka Inger:
Kul att du gillar vyerna! :)

Ebba:
Tack Ebba för din rättelse men vi tror fortfarande det heter "does".
Ja det är en fantastisk upplevelse att bestiga ett berg och det ska bli bättre.

Eva & Kalle:
Det tog en dag eller två men nu är vi "back on track", snart är det nyår och då är vi där igen.
Kul att ni gillar bilderna!

Kram på er allesammans och gott nytt år om vi inte hörs tills dess.

Nu har vi tagit oss tillbaka till Kuala Lumpur i samma skitiga rum med samma urusla fläktar och med samma härliga kackerlackor som springer fram och tillbaka på golvet. Men vi är glada ändå! :)

Som jag nämde i förra inlägget så besökte vi även ett helt underbart téplantage uppe i Cameron Highlands, Sungai Palas Boh Tea Estate som det heter är 1 av 3 téplantage som ägs av företaget BOH. Företaget producerar ca 5,5 miljoner koppar té per dag och står för ca 70% all téproducering i Malaysia.

När vi besökte téfabriken och tékiosken passade vi självklart på att prova på en hel del té, några bättre än andra men i allmänhet så fantastiskt mycket godare än hemma i Sverige.

Visste ni att en "téplockare" kan plocka upp till 120kg téblad på en dag, då får man tänka på att de flesta här i Malaysia har skift på ca 14 timmar jämfört med våra ynka 8.

Här satt vi och sippade på té i någon timme innan Joel kom på att han verkligen inte hade någon tröja på sig

Cameron Highlands - Tanah Rata

Nu har vi tagit oss till de mer centrala delarna av Malaysia, närmare bestämt Cameron Highlands, ca 1300m ovanför havet. Bussen som kostade 30 ringit/person (ca 60 kr) gick 13:30 från busstationen nära Chinatown, Kuala Lumpur. Det tog ca 5 timmar att nå Tanah Rata som är den största staden här i Cameron Highlands och just namnet på staden betyder plan yta vilket syftar till den plana ytan staden ligger på om man jämför med alla dessa berg som finns runt omkring.

Det som är lite speciellt med Cameron Highlands är att temperaturen sällan är över 20 eller under 10 grader på dagen och har en luftfuktighet som liknar Sveriges, så det känns som att vara hemma eller i Schweiz.

Vi bor på ett guesthouse som heter Twin Pines och som ligger lite i utkanten av staden men då staden är så pass liten så är det ändå nära till allting. Här bor vi för 17,50 ringit/person vilket motsvarar ca 35 kr.

Vi har varit här i två dagar nu och första dagen valde vi att bestiga ett mindre berg, en vandring som vi kunde göra själva utan guide vilket vi tyckte kändes bra då vi gärna "snålar" om vi kan. Det finns ca 10 led, "trails", att göra och vi valde att göra just nr 10 då vi delvis inte behövde någon guide men också för att det skulle vara en fin utsiktspunkt högst upp på berget. Så efter ca 1,30 h så var vi uppe på berget med en härlig utsikt över både staden och den fina naturen, där valde vi att stanna i 15 minuter för lite fika (om man kan kalla vatten och bananer för fika).

Innan vi började vandringen gick vi igenom den här trädgården

Där fanns bl a den här häftiga blomman som bildar ett blodsprängt hjärta

Redan efter 5 minuter hade vi kommit upp en bra bit ovanför staden

Det skulle komma att bli en tuff vandring men en bra uppvärmning inför MT Kinabalu

Stanna upp och ta kort blev plötsligt väldigt populärt av någon konstig anledning..

Upp upp upp..

och ännu mer upp

Lite för mycket upp för Ludwig som här pekar finger mot kameramannen

Fantastic Four does it again!

Beundrar den fina utsikten

och så var det det här med posébilderna, här har vi Ludvig Mesch

Ludwig Jernberg

Joel Andersson

och Adam Jernberg

Snuttjulle

Ingen kommentar

och därefter följde en lång vandring längs den slingriga vägen hela vägen tillbaka till staden

Idag var vi och besökte ett téplantage som ligger någon mil utanför staden, Cameron Highland är för de som inte vet väldigt känt just för sina téplantage och följdaktligen även för sitt goda té. Bilder på det kommer någon annan gång.

Hej tomtegubbar slå i glasen

Happy Kissmass

Som de säger här i Malaysia, ja de har svårt att uttala r och l och av någon konstig anledning säger de happy istället för merry. Så det blir ofta Happy Kissmass istället för Merry Christmas.

Två dagar har gått sedan senaste uppdateringen och vi har inte gjort så mycket sedan dess, någon fladdermusgrotta har det inte blivit då regnet har gjort sitt när det gäller regn. Vi har promenerat marknader, besökt gallerior, kollat bio m.m.

Idag var det julafton och vi skypade allihopa med respektive familj vilket var superkul, alla fick dock lite hemlängtan men det gick över efter första snapsen. Mesch öppnade paket från sin mamma vilket innehöll godis och kalle anka tidningar, resten tog del av Transformers 2 som inhandlades på gårdagens shoppingrunda.

Igår var vi och besökte IKEA här i Kuala Lumpur, det blev självklart en smaskig lunch besående av köttbullar, potatis, brunsås och lingonsylt, som man har längtat efter lite svensk mat. Därefter tog vi en runda och kikade in alla fina möbler, spanade in sängarna och testade om de var hårda nog för en backpacker, de var perfekta.

Sen har vi självklart KL Tower som är ett populärt turistmål här i Kuala Lumpur, en bra utkiksplats på 421 meter som vi besökte igår, jättefin utsikt men inte mycket mer än så.

I övermorgon bär det av mot Cameron Highlands var vi har tänkt spendera ca 3 dagar med lite äventyr och diverse trekking. God Jul!

Kuala Lumpur och 3 dagar kvar till julafton

Nu befinner vi oss i Kuala Lumpur, huvudstaden här i Malaysia, vi tog en buss från Penang i måndags som efter 4-5 timmar anlände i huvudstaden och vi träffade på ännu en holländare som vi käkade en sen middag med. Vi tog in på ett billigt guesthouse precis vid Chinatown, Backpackers Inn heter det men eftersom de bara hade 3-bäddars-rum så checkade vi ut dagen efter och tog in på Wheelers Guesthouse som ligger ett kvarter därifrån.

Här har vi sovit den senaste natten och kommer förmodligen att göra det fram till efter julafton då vi drar iväg på en 3dagarstur till Cameron Highlands, mer om det kommer efter vi varit där.

Så vad har Kuala Lumpur eller KL som de kallar det här i Malaysia att erbjuda fyra äventyrslystna, shoppingsugna, promenadare (sådana personer som gillar att promenera mycket), "världsvana" backpackers som hellre firar både jul och nyår i Asien än hemma i kära Sverige.

Jo det ska jag (Adam) berätta för er.
Kuala Lumpur som även betyder Den grumliga flodmynningen, vilket kommer från att staden grundades på de grumliga floderna som finns här har ca 1,6 miljoner invånare. För de som är intresserade av lite historia så är staden grundad 1857 vilket gör den till en av världens yngsta huvudstäder och var innan 1857 läger för kinesiska tenngruvarbetare.

I KL har vi de senaste 2 dagarna varit och spanat in några gallerior, varav en innehållande bio vilket har givit oss lite uppdatering inom filmvärlden, vi har även varit och promenerat i Lake Garden var vi idag även hade en mysig picknick med muffins och kortspel. Vi har självklart spanat in Chinatowns marknad som ligger ett stenkast från vårt guesthouse, där har vi provat på att äta kastanjer, prutat på lite kläder, käkat middag längs vägen och mycket mer.

Golden Cinema

Lite julstämning inne i Time Square

Mer julstämning

Lite streetfood

Sen har vi varit och spanat in de fina Patrona towers även kallade twin towers, som Kuala Lumpur kanske är mest känt för, i alla fall för oss som inte vet så mycket om staden. Tornen som förernas med en bro tog 6 år att bygga (från 1992-1998) och är med sina 88 våningar 451,9 meter hög och sägs vara världens 7:e högsta byggnad (källa wikipedia).

I dag när vi promenerat färdigt Lake Garden, fick vi när vi var påväg bort mot tunnelbanan se att man kunde få hålla i ormar och andra härliga djur, så vi sprang självklart dit för att få oss en titt.

Det var läskigare än var det ser ut på bilderna, det kan vi båda lova.

Glömde nämna att Time Square är helt galet stort, även för oss som besökt MBK ett antal gånger kunde helt klart erkänna att det var STORT. På 5:e våningen har de smällt in ett Gröna Lund stort som en ishockeyhall, dock kostade det 38 ringit vilket är lite mer än 80:- så dumsnåla som vi stackars backpacker är så var vi tvungna att tacka nej. Här har ni en bild på hur det ser ut, det är dock mycket större än det som syns på bilden.

Imorgon bär det av mot en fladdermusgrotta som ska vara belägen en bit utanför staden, ha det bra så hörs vi snart igen, puss och kram.

National park, Kek Lok and Botanical Gardens @Pulau Pinang

Igår besökte vi nationalparken här i Pulau Penang, det är den minsta nationalparken i världen men det tyckte inte vi som efter 2 timmars djungelvandring gav upp efter att ha sett 1 av de 8:a fina stränderna några kilometer in i parken.

Till slut kom vi fram till en skön strand

Vi såg för övrigt en spindel som var över 1dm i diameter

Någon som vet om den kan vara giftig?

Idag besökte vi det största buddhistiska templet i Malaysia, Kek Lok Si Temple, konstruktionen startade 1890 och tog mer än 20 år att slutföra och var i stort sett finasierat enbart av donationer. Högst upp i templet är det en 36,5 meter hög bronsstaty av Kuan Yin "Barmhärtighetsgudinnan".

Den stora byggnaden i ni ser i bakgrunden kallas Ban Po Thar, "10 000 buddhas" och är en 30 meter hög pagoda

Utsikten från 6:e våningen från den 30 meter höga pagodan

Efter utflykten till templet tog vi bussen till Penang Hill för att ta oss upp till den 821m höga toppen (detta skulle gå att göra via tåg på en bergbana). När vi kom fram var dock priset det tiodubbla mot det som angavs i boken, man kunde dock vandra upp för berget gratis. Detta skulle ta cirka tre timmar upp och två timmar ner, vi kände oss dock lite slitna sedan gårdagens vandring och var inte på plats förrens 3 på eftermiddagen så vi valde att tacka nej till både priset och vandringen.
Istället begav vi oss till Botanical Gardens. Detta ställe beskrivs bäst som en 30 hektar stor trädgård, här fanns bland annat ett orkidéhus, palmhus, kaktusträdgård samt många tropiska träd.

Vi såg många som motionerade, så vi ville inte vara sämre

Det mest berömda trädet, Kanonkuleträdet producerar stora rosa blommor som sedan formar stinkande frukter som ser ut som kanonkulor.

Dagen avslutades självklart på matnattmarknaden som återigen bjöd på delikatesser

Fried Ice Cream

Mat mat mat

Matparadiset? Ja om det är något ställe där Brentons mat får konkurrens så är det här. Det finns jättemånga små vagnar som bjuder på både tilltugg och lättare måltider, restauranger som serverar chicken tikka masala och hamburgare, marknader som gör dig mätt för 5 kronor och det mesta är enligt Adam supergott!

Matparadiset är än så länge Georgetown, Puala Penang, en ö i västra Malaysia.

Lite godis från ett av dessa underbara stånd i "Little India"

Och lite crispy snacks

Från vänster; Smaklös kaka, friterad tonfiskröra, supergott snacks med lite glöd och sedan en majsbulle

Den grymma kocken

Här mina vänner har vi från vänster den enligt oss mest julliknande bakelsen vi förmodligen hittar i Malaysia, den smakar som pepparkaka. Nästa är en kaka med en söt fyllning som vi ej kommer ihåg och ovanför den finner ni friterad kycklingröra med curry som vi verkligen rekomenderar alla som besöker Little India.

En närmare titt på kycklingröran med curry, ooootroligt smaskig.

Den halvgoda majsbullen

Tonfiskröran ;)

En godis enligt Joel enbart gjord av socker!

Här var det bananer ja här var det bananer

Adam testar en Char kway teow, risnudlar med groddar, grönsaker, räkor, kinesisk korv i mörk soyasås. Smaskens! Kostar 4,50 ringit = ca 8 riksdaler.

Char kway teow

och det är absolut inte allt.
Idag har vi varit på den fantastiska matnattmarknaden där öst möter väst och länder delar med sig av sina olika matkulturer så smaklökarna bjuder upp till dans.

Imorgon kommer det upp lite bilder på äventyren vi varit ute på de senaste dagarna.

Två efterlängtade filmer

Den efterlängtade festfilmen från Full Moon Party!

Och den efterlängtade snorkelfilmen från Krabis öar!

Krabi to Satun to Langkawi to Georgetown

I Krabi hade vi turen att få bo riktigt lyxigt, vi delade upp oss i 2 dubbelrum som var riktigt fräscha med både varmvatten, ac och egen tv. Första dagen tog vi en longtail boat över till Railey Beach som låg 10 minuter från vårt ställe, där körde vi lite lätt trekking runt i bergen och efter någon dryg timme hade vi tagit oss runt hela ön.

Vi bestämde oss, efter lite sol och bad för att bege oss hemåt. Tidvattnet gjorde dock att vi var tvungna att vada ut till vår longtail boat som tog oss hem igen.

På kvällen drog Adam, Mesch och Ludde iväg på thaiboxing, något som det senare skulle visa sig vara en sport alla skulle kunna tänka sig att börja på.

Dagen därpå med lite härlig träningsverk tog vi oss alla upp hyfsat tidigt, solen sken som aldrig förr och vi bestämde oss för att göra en snorkeltur. Vi hyrde en longtail boat med egen chaufför hela dagen för ca 1000 baht (200sek), han tog oss runt en massa öar och vi fick se en massa fina fiskar.

Det blev en lugn kväll och dagen efter redan vid 8 studsade vi alla upp för att ta oss vidare till Koh Muuk som utlovade en fantastisk undervattensgrotta. Detta blev aldrig av då det kändes alldeles för krångligt och det skulle kosta oss det dubbla om inte mer än om vi körde på vidare mot Malaysia. Så efter att ha åkt till piren så åkte vi tillbaka för att sedan ta lokalbussen till Satun som ligger allra längst ner i södra Thailand.

I Satun stannade vi en natt på ett vad vi tror var ett gammalt fängelse, det var förfärliga rum och hela bygget gav en dåliga vibbar. Snabbt upp på morgonen, vidare mot nästa pir och båten som tog oss över till Langkawi.

Om ni undrar varför det känns som vi "springer" igenom de ställena vi varit på så är det för att vi har tänkt att fira julafton i Kuala Lumpur i Malaysia och då får man helt enkelt prioritera.

I Langkawi som är en liten men väldigt känd och extremt välbesökt ö på Malaysias nordvästra kust stannade vi bara 1 natt, eftersom vi kom dit på dagen så hade vi mycket tid till att göra vad vi ville. Vi besökte Wild Life Park som är en känd djurpark där man får hålla i örnar och fåglar och mata massa djur och det kan jag säga er alla, efter att ha hållt en örn som är ca 2 meter vinge till vinge så.. ..ja då vill man ha en örn, vilka häftiga djur!

Senare tog vi en härlig runda på stan, gick och kollade solnedgången vid piren, gick och kikade i alla dessa shoppingmalls som fanns överallt, ja det blev en lång promenad helt enkelt.

Innan läggdags bestämde vi oss för att vi skulle checka ut dagen efter, vi ställde mobilen på väckning då vi ville ta oss upp till "Cable Car", även mer känt som skytrain och utkiksplats över Langkawi innan klockan 12 vilket var tiden vi skulle checka ut. Upp tidigt (fånga dagen) taxi till utkiksplatsen för att sedan vänta 30 minuter eftersom det inte öppnade fören 09:30. Vi gick och tog en kaffe och lite frukost och vips så var det hundra personer som köade för att få en biljett till liften, vi ställde oss artigt och väntade en 30 minuter till och sedan bar det iväg, vilken häftig grej att sitta instängd i en liten kupol som tar en upp 700 meter över havsytan i en 45 gradig vinkel, svindel var bara förnamnet. Bilderna får tala för sig.

Senare men ändå samma dag, lyckades vi alla få tag, på biljetter till nästa ö det var Puala Penang och här är vi nu.

Muräna

Ett stim av fisk, ett fiskstim

Nej jag vet att det inte är örnar

Full Moon Party @ Koh Pha Ngan

Jahapp då var vi i Krabi nu då, vi drog direkt efter Full Moon Party då vi kände att det extrema festandet egentligen inte är någonting för Äventyrsresan. Vi tog båten över till fastlandet redan klockan 11 dagen efter, det gungade rejält men efter första "stora" vågen så brydde man sig inte längre, fast det gjorde man ändå men det känns lite löjligt att skriva det här.

Nu ska vi dra ut på lite äventyr igen, vi tänkte starta dagen med lite rockclimbing och sen får vi se hur det artar sig framåt eftermiddagen.

Här har framförallt pappa Mats lite bilder från Full Moon Party, det kommer upp en liten film lite senare ikväll.

Inför Fullmoon Party

Nu är det dags för Fullmoon Party på Koh Pha Ngan!
Vi har rehabat färdigt och antibiotikan är slut så nu är det dags att öka tempot en aning.
Just precis nu sitter vi och spelar kort på verandan utanför vårt rum här på Bird´s Bungalows, solen lyser inte riktigt som planerat men det blir det nog ändring på framåt lunch.

Vi har shoppat outfits och målarfärg som vi snart ska börja leka med, ikväll ska kameran med också så får vi se om den hänger med hem eller inte men då har vi alla fall försökt. :)

Koh Tao 300 meter ovanför havet

Sista kvällen vi spenderade på Koh Tao valde vi att göra 300 meter ovanför havet.
Det var 1 & ½ timmes bergsvandring och djungeltrekking som tog oss till den mest fantastiska utsikten, dock gör bilderna inte det hela rättvist men ni kan i alla fall få en uppfattning om hur det såg ut.

Nu ligger vi i en bungalow på Kho Pha Ngan med 2 meter till havet och 3 meter till restaurangen och vädret gör sitt för att hålla oss alla tillfredställda. Om 3 dagar blir det Full Moon Party och tills dess blir det härligt slappa dagar framför fantastiska solnedgångar.

Uppför djungel och branta stigar var det inte bra att bära flip-flops som Ludde hade valt att göra

Bananer hängde kors och tvärs påvägen upp till utkiksplatsen

Men de visade sig vara alldeles för omogna för att kunna ätas

Häftigare utsikt får man leta efter

Att poséra framför kameran är populärt vid tillfällen som detta

Adam gör en David Holmström och blottar sig framför kameran

Mesch kör med sitt pokerface

Och sen en styrkeuppvisning

Vi stannade ända till solnedgången

En ödla som Adam blev livrädd för när han skulle kliva ner från stenarna

Och påvägen ner ville Mesch visa sin kunskaper inom klättring

Koh Tao de senaste dagarna

Pågrund av diverse skador och infektioner så blev Adam och Mesch advance course inställd.
Vi har de senaste dagarna pågrund av våra "skador" och självklart pågrund av regnet inte gjort mer än att tagit oss från rummet, till restaurangen, till rummet, till restaurangen, till rummet, till 7-eleven och så vidare.

Men nu mår vi alla bra och vädret är på vår sida.
Idag har vi varit ute och paddlat kajyak till två närliggande öar som sammanbinds av en smal och fin sandremsa, vi passade på att snorkla och att gå upp till utkiksplatsen och knäppa lite kort. Nu ska vi ta oss upp till en utkiksplats som tydligen ska vara superfin men för att ta oss dit måste vi vandra både i djungel och berg med våra redan ack så ömma fötter så vi får se hur det går. ;)

Imorgon rör vi oss med största sannolikhet vidare till Koh Pha Ngang och där ska vi ta oss in på ett guesthouse med internet så ni där hemma får er del av kakan. Om Advance Course inte är för dyrt där så kommer vi förmodligen satsa på det också. Kram kram.

Vacker solnedgång vid stranden

Påväg till första utkiksplatsen som blev ett omöjligt uppdrag så det var bara att vända

Aldrig att vi betalar 100 baht för en solstol, här är det stensolning som gäller

och Joel snorklade som aldrig tidigare

Det var 232 trappsteg upp till utiksplatsen

Och vilken utsikt, precis som alla bilder visat fast bättre

Nöjdare får man leta efter

och när man handlar innan man tänker så kan det gå som det kan gå och så gick det

men det gör inget för vi är vänner.

Dykcertifikat, check!

Nu är vi hemma igen, vi gick upp med tuppen den här gången, vid 05:30 "sprang" vi snabbt upp till 7-eleven för inköp av frukost. Sedan bar det av iväg ut på havet, det var lite blåsigt och kyligt men vi var alla på hugget så det gjorde absolut ingenting.

Nu är vi helt klara med vårt Open Water Diving Certificate, eftersom jag (Adam) och Mesch ska vidare till Komodo och andra riktigt bra dykställen så kommer vi ta Advanced Open Water Course som kommer ta 2 dagar till.

Efter Advance kursen är vi klara att dyka ner till 30 meter med kompass och dykarklocka, samt att kunna navigera själva. Om lite drygt 5 dagar kommer vi ta oss vidare till Koh Pa Nang var vi ska försöka tajma in "Full Moon Party" som hållls en gång varje månad (vid fullmåne).

Dykutbildning pågår

Vi är på Koh Tao nu, den minsta av de 3 öarna som ligger på Thailands östra sida, först är det Koh Samui där vi var innan, sen kommer Koh Pa Nang och därefter Koh Tao eller tvärtom om man vill.

Just nu ligger alla i respektive sängar och läser en god bok, lyssnar på lite musik och tar det allmänt lugnt, imorgon är sista dagen på vår dykarutbildning. Vi har under tre intrensiva dagar lärt oss "allt" inom dykning, självklart inte, vi har lärt oss jättemycket men för att bli en bra dykare krävs erfarenhet och erfarenhet får du bara genom att dyka fler gånger vilket vi säkert kommer göra när vi är klara med utbildningen.
Så imorgon får ni förhoppningsvis se lite bilder på själva dykningen då kamera absolut inte är tillåtet under utbildning, dumt av Adam att ens fråga, får man spela spel på lektionen fröken? Självklart inte.

Som sagt imorgon kommer det förhoppningsvis upp fler, lite roligare bilder.